Vykašlete se na SEO, dělejte dobré weby!
Ztotožňuji se s glosou Mor léta zvaný SEOlogie Eduarda Hlavy na Lupě. Řada lidí totiž začala považovat zkratku SEO za nadávku. Za něco co kazí samotný web. Co se přímo příčí tvorbě dobrého webu. A to je mýtus, který je potřeba vyvrátit.
Můžete mi totiž vysvětlit, jak dokážete udělat dobrý web a jednu jeho složku vynechat (přístupnost, použitelnost, informační architekturu, SEO atd.)? Doteď jsem si myslel, že dobrý web obsahuje všechny složky, které se navzájem prolínají a doplňují.
Proto dělejte dobré weby, weby pro uživatele, které bude snadno a rád používat, weby přístupné postiženým. Prostě udělejte je nejlépe, jak dokážete. A vůbec se na žádné SEO nedívejte. To totiž bude z 95 % obsaženo automaticky.
Komentáře
Presne tak. Sú to samé keci, ktoré použivajú ľudia, ktorý si na tom chcú založiť biznis. Veľmi im vyhovuje táto doba, kde sa o SEO píše na každom rohu. Mne sa tak zdá, že sa urobila cielená optimalizácia pre vyhľadávače samotného slova SEO. Stačí si spomenúť na stav z roku 2001, keď začal Marek Prokop písať o SEO. Na žive ešte tie články nájdete. Tu je link http://www.zive.cz/autori/?AUI=444 Pre zaujímavosť pozrite sa koľko komentárov je k tým článkom a skúste si predstaviť, koľko by ich bolo, keby ten článok písal dnes. Nehovoriac o obsahu tých komentárov. Ale ja osobne si myslím, že SEO nemá dlhú budúcnosť. Spoločnosti ako google vylepšujú vyhľadávač, tak že už dnes nemá viac menej problém s dynamickými stránkami. Ale SEO konzultam by vám hneď začal trepať o "user-friendly url atď. Aj v ich dokumente o písaní stránok je nepriamo spomenuté, že SEO ako ju poznáme dnes nemá byť vašou prioritou pri písaní stránok. BTW ako môže SEO konzultant povedať myslite ako vyhľadávač.
[1] Možná jde trochu o nepochopení mého příspěvku. Protože SEO má stejně dlouhou budoucnost jako přístupnost, použitelnost atd. Akorát jak jsem psal, je z velké části obsažena již v ostatních činnostech.
Proto dělejte strukturované XHTML, vzhled v CSS, doubrou IA, pěkné URL atd.
Základ je udělat kvalitní web. Ještě jednou se ptám, jak se dělá kvalitní web, který není zároveň optimalizovaný pro vyhledávače? Cílem vyhledávačů totiž je poskytnout co nejlepší výsledky.
Nechal som sa trochu uniesť pôvodným článkom. Ale stojím si za tým. Nechajme google optimalizovať ich vyhľadávanie a nenúťme ľudí platiť za optimalizáciu vecí, ktoré za nich vyrieši vyhľadávač (konkrétne pekné url). SEO nie je v podstate zlé. Ale uznajte, že každý lepší koder už aj predtým dodržiaval veľa terajších SEO odporúčaní (validitita, prístupnosť). Nechajme robiť weby ľudmi, ktorý sa tvorbe rozumejú a priebežne vzdelávajú. Celá SEO bublina by nebola vznikla, keby web nepísali ľudia, ktorý si len myslia, že sa tomu rozumia. Nebyť ich nebolo by čo optimalizovať.
Také mám pocit že je SEO přeceňované, přitom stačí držet se standartů a doporučení. Vyhledávače jsou vesměs programovány podle těchto standartů a doporučení + něco navíc.
>> To totiž bude z 95 % obsaženo automaticky.
To je naprosto, naprosto přesné. Dobrý web pro uživatele má sám o sobě lepší SEO, než 95% konkurenčních webů. Tím pádem je v něm, jak píše Petr, z 95% obsaženo. A pokud konkurence není obzvlášť erudovaná, stačí to. A není třeba těch zbývajících 5% řešit. Draze.
HTML znacky pouzivam, bavime se tu o tvorbe webu ne?
Diakritiku nepouzivam, pisu tak rychleji.
---------------
"že každý lepší koder už aj predtým dodržiaval veľa terajších SEO odporúčaní"
: D
To jste me po ranu ale opravdu rozesmal. ; ) Na ktere planete tohle platilo?
Na moji rodne Zemi jen pro par silencu, onanistu, vizionaru a nikdo z nich nebyl zamestnan u vetsi firmy...
Jenze ted, prave diky dle vas modnimu a zybtecnemu SEO, maji pro ty standarDDDDDy (vlajky nechme stranou Mr. JersyWoo) a dalsi dle Vas "samozrejmosti" KOMERCNI a tedy PADNY duvod. A to se bohuzel stale daji najit nove drahe weby od "renomovanych" spolecnosti, u kterych je na tu ci onu "samozrejmost zvysoka kaslano.
Nebo mi snad chcete tvrdit, ze jste v "dobe pred SEO" delal URI ve formatu www.vyrobce-kotoucu.cz/katalog/rezne-kotouce-do-prenosnych-a-stacionarnich-brusek/ a nikoliv jako ja www.vyrobce-kotoucu.cz/katalog/katalog04.html? Ci stale delate v adresach nic nerikajici katalog04.html ci snad dokonce neindexovane (pokud moje znalosti rikaji) katalog.php?id=4 ? Ze jste nemel <title> na kazde strance stejny? (<title>Nase firma s.r.o.</title>) atd...
Samozrejme, ze dobre udelany web pro uzivatele, opravdu prilis SEO specialistu nepotrebuje, vetsinou. Jenze diky Google a dalsim SE se jaksi dostalo do sirsiho povedomi to, co je vlastne dobry web (ten co je v Google vejs... ; ) a hlavne ze takovy web se financne vyplati. A to je prave to. "Nechajme google optimalizovať ich vyhľadávanie a nenúťme ľudí platiť za optimalizáciu vecí, ktoré za nich vyrieši vyhľadávač (konkrétne pekné url)" : )) to je legracni, takze udelate e-shop, ktery bude jen kvuli URI s id= ve vysledcich na podstatna klicova slova nekde na desate strance vysledku a budete spokojene cekat az si to google konecne opravi a Vy se bez spinavych triku (pekna URI neni zadny spinavy trik, ale zda se ze i to Vam smrdi) SEO konzultantu dostanete na spici a zacne Vam chodit konecne vice objednavek a podnik se rozjede... doufam, ze i Vam to zni absurdne.
"A není třeba těch zbývajících 5% řešit. Draze."
5 %? Obvykly servis "firmy ktera dela weby", praci textare nezahrnuje (pred SEO dobou uz temer vubec ne). Takze pokud si vemu takovou tu klasickou zakazku, kdy stredni ci mensi firma chce web a doda si textove podklady, tak je to jiste vice nez 5%. Ostatne prace s temi 5 % nemusi byt draha, jde jen o to, kolik penez se z takove investice vrati... asi by se SEO melo mnohem vice vnimat jako sice vyznamna, ale presto jen soucast SEM.
Až na poslednú časť o copywritingu s Vami absolutne nesúhlasím. To ste ako prišli, že bude e-shop na 10. stránke len kvôli parametru ?id v url. To už dávno neplatí a možno, že ani neplatilo. To sú len dohady. Ako viete, akú váhu majú "pekné url". To máte doma zdroják google? Alebo lepšie vôbec, ako viete aku váhu majú ostatné rady: Google sa vylepšuje neuveriteľne rýchlo. Čo platilo včera nemusí platiť dnes. Nedávno sa im dokonca podarilo vyradiť z indexu na nejaký časť google.com. Čo povie SEO firma ľuďom, keď sa ich stránka zrazu prepadne? Opýta ich o ďalšie peniaze?
jen krátce k [3] a [7]: "pěkná URL" (Cool URIs) není výmyslem Google ani jiného vyhledavače, ale *doporučení W3C*. Není třeba říkat, že zrovna W3C do toho má co mluvit. Pěkná URL se také nedělají jen kvůli vyhledavačům, ale zejména kvůli uživatelům, či obecně kvůli tomu, aby byl web dobře strukturovaný (což pomůže především jeho autorovi).
Pokud vám ani toto nestačí, zkuste si cvičně zapamatovat nebo nadiktovat po telefonu URL článku z (a) idnes.cz (b) novinky.cz (c) tohoto webu. Pozorujete rozdíl?
[8] > Pokud vám ani toto nestačí, zkuste si cvičně zapamatovat nebo nadiktovat po telefonu URL článku z (a) idnes.cz (b) novinky.cz (c) tohoto webu. Pozorujete rozdíl?
To není zrovna nejlepší příklad. Schválně to zkuste u této stránky a potom napište kolik jste provolal. Ale obecně souhlasím, že adresy s parametry jsou hůře zapamatovatelné než statické stránky. Jen by neměly být tak dlouhé.
ad [6] celkem s vámi nesouhlasím, ale v jedné věci máte pravdu. Fenomén SEO pomohl k přechodům na novější standartDDy(grr), validaci zdrojáků, používání css, krásným URL, strukturovanějším zdrojákům, popisně psaným odkazům, rozšíření copywritingu. Ale všechno souvisí se vším. Dobrá stránka, není jenom SEO. Pokud se držíte standardů a doporučení w3c tak seo se zmenšuje jenom na linkbuilding a copywriting.
Jen takový malý příklad z praxe. Já, sprostý SEO konzultant, jsem za hříšné peníze radil jednomu nejmenovanému zákazníkovi, ať trochu pozmění strukturu webu a přidá pár nových stránek. Také jsem říkal něco o klíčových slovech v URL a proč je to vhodné dělat. Zákazník doporučení s povděkem přijal a víte co na to jeho programátor? Vytvořil, ... dle doporučení ... novou stránku - Rady zákazníkům - a víte jak se jmenovala "radzak.php" :)
Už jsem to psal jednou v komentářích na CubSEO:
http://cubseo.bloguje.cz/54819seo-komentar.php
KW = Kvalitní Web. To je základ. SEO už jsou jen hrátky s klíčovými slovy.
ad [12] A nejsou. :) Zkuste se podívat na Letní školu SEO. Všechno co se tam píše děláte úplně běžně u každého "kvalitního" webu? Myslím že nikoliv. Určit a správně použít klíčová slova v textech a kódu není jediná věc, co dělá optimalizaci optimalizací. To je můj názor.
Další příspěvky
- Aktuální příspěvky
- Novější příspěvky
- Zaměřte se na zákazníky [17. srpna 2004 11:15]
- RSS kanály bez SEO soutěže [16. srpna 2004 23:03]
- Klíčové slovo v URL [16. srpna 2004 17:43]
- Starší příspěvky
- Uživatelé na webu nečtou VŠECHNO [13. srpna 2004 22:38]
- Jak poznat zajímavé komentáře? [12. srpna 2004 8:03]
- Email na Gmailu: mám nové pozvánky [11. srpna 2004 20:25]
- Všechny příspěvky za měsíc srpen 2004

