Firefox 1.0 CZ
Společně s anglickou finální verzí Firefoxu 1.0 vyšla také její česká varianta. Nemusíme tak na lokalizovanou variantu zbytečně dlouho čekat. Stahovat můžete z CZilly.
Sám asi ještě s instalací počkám, protože nevím zda budou pluginy z Firefoxu 1.0 PR fungovat i ve finální verzi. Víte to?
Seriál: Firefox
- Převodník pro rozšíření URL Alias [2. prosince 2005 14:51]
- Finální Google Toolbar pro Firefox [23. září 2005 11:31]
- Firefox 1.0.6 [20. července 2005 9:41]
- Google Toolbar pro Firefox [8. července 2005 15:11]
- Firefox 1.0.1 CZ [4. března 2005 21:17]
- Firefox extension: Nastavte si CTRL + Enter na .cz [4. února 2005 16:46]
- Firefox není hrozbou pro IE [12. listopadu 2004 19:15]
- Firefox 1.0 CZ [9. listopadu 2004 13:05]
- Historie, současnost a budoucnost Firefoxu [13. října 2004 21:42]
- Firefox 1.0 PR česky [4. října 2004 12:57]
- Mozilla Firefox 1.0 PR: 2 miliony stažení [25. září 2004 10:03]
- Mozilla 1.7, Thunderbird 0.7 a Firefox 0.9 [18. června 2004 15:09]
- Mozilla Firefox 0.8 česky [27. února 2004 19:31]
- Mozilla Firebird končí, přichází Mozilla Firefox 0.8 [9. února 2004 15:19]
- Mozilla Firebird tipy a triky [26. ledna 2004 20:40]
- Ben Goodger o prohlížeči Firebird [24. ledna 2004 15:36]
- Diskriminace Firebirdu [15. listopadu 2003 1:46]
Komentáře
vím, nefugnují. Z mých patnácti jich 9 nefunguje, včetně těch úplně nejkritičtějších (ala tabbed browsing). Určitě se musí jen změnit tam maxverze v nastavení pluginu, ale já to dělat nechci, je to průser firefoxu.
Pozor taky na to, že se může firefox podělat když mu nesmažeš složku v document and setting / jmeno / mozilla. Já měl takhle PR verzi a vůbec firefox nenastartoval a dával samý blbý hlášky a než jsem přišel na to kde je chyba, tak jsem z toho dotal málem pupínky
[1] Maximální souhlas. Software je to výborný, ale user-friendly úplně na ho*no. Problémy s upgradem, zálohování profilů, pluginy - to hlavně.
Protože Firefox je nejlepší až po instalaci 30 pluginů, jinak pro mě nepoužitelný. A pokud z nich tři čtvrtě při každém updatu přestane fungovat a já jsem odkázaný na nadšence až se jim bude chtít, tak to není dobré.
S novym updatom Firefoxu, teda s jeho novou verziou, uz nebudu spojene taketo problemy. 1.0 robi hrubu ciaru za predoslymi verziami a s novymi bude plne kompatibilna. KEby nebola, tak podpisu umrtnu listinu tomu vynikajucemu browseru.
ad 4. Jenže tuhle "hrubu čáru" dělali zatím za každým buildem. Problém prostě je, že max version v definici pluginu se bere jako "a basta" nastavení, místo toho aby při instalaci takového pluginu to zahlásilo "tento plugin není testován s touto verzí firefoxu, mohou se vyskytnout problémy, chcete přesto nainstalovat? ano/ne"
jo abych nezapomněl - když si navíc vyberu stránku http://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?category=Popular chci nainstalovat oblíbené pluginy, třeba gmail notifier či developer toolbar, tak ačkoliv mám vybráno zobrazovat jen pluginy pro verzi 1.0 a tyto mezi nima jsou, tak to zahlásí, že tuto verzi nepodporují. Tomu říkám prosranej start.
5: Nezapomínejte, že předtím ty verze nebyly označovány jako 0.x jen tak zbůhdarma. To mělo svou logiku do doby, než se klíčové komponenty uživatelského rozhraní ustálí - což současná verze splňuje.
2: Uživatelská přívětivost Firefoxu je vyšší, než u jakéhokoli jiného prohlížeče:
http://www.rebron.org/mozilla/stuff/
- datasheet-firefox.pdf
- Firefox-Reviewers-Guide.doc
3] vzdy jsem Operu pouzival. Pak jsem si jednou nasel cas (a trpelivost) na upgrade FF z 0.9 na 1.0PR, a i kdyz me to stalo hodne nervu, vysledek za to stal.
Takze pokud obetujete jedno odpoledne (mirne prehanim :)) k nainstalovani FF a vsech ctenych pluginu, na Operu zapomenete (coz pisi jako nekolikalety verny a vytrvaly obhajce Opery, ktery po 2 tydnech testovani FF1.0PR zjistil, ze ho testuje uz 2 tydny a v klidu u nej zustal)
[2] vsimol ste si, ze az dnes je vonku oficialna verzia? Preco sudis podla vyvojovej rady? Trosku sudnosti nad vydavanim sudov ;-)
Neboj sa aj ja budem kriticky pri updatoch novych subverzii Firefoxu od dnesneho dna tymto stylom, ale toto co tu spominas je trosku nemiestne, nemyslis? ;-)
Vydanie oficialnej verzie pre samotny produkty nic vazne neznamena ale je tu jeden zasadny fakt, lahky prechod od verzie k verzii (samotny prehliadac) s uzatvorenymi vlastnostami rozhraina pre Extensions, tak aby autorom resp. samotnej Extension bola podana kvalifikovana informacia, ci je schopna fungovat v buducich verziach alebo ju autor zablokuje len pre dane verzie.
Koniec koncov aj keby nie - preco nadavas na Firefox, ked vladu nad Extensions maju prislusne konkretne vyvojove teamy ci jednotlivci?
Mozilla sa rozhodla ponechat vyvoj dalsich funkcii sposobom, ze vytvorila rozhranie pre komunikaciu tychto zasuvnch modulov so samotnym prehliadacom a do dnesneho dna pracovali aj na tomto - to znamena, ze aj radikalne menili sposob operovania s nimi.
Pozor, nevyvraciam tvoje tvrdeine ,ze pre TEBA JE FIREFOX dobry az po 30 rozsireniach! ale nevydavaj to za objektivny fakt ;-) nie je to pravda a taketo kvalitativne hodnotenie od jednej osoby proste nemoze mat ziadnu vahu, pretoze tu latku sposobilosti akehokolvek SW ma kazdy subjektivne polozenu. A nie je neexistuje objektivne meradlo kvality.
Toot si je nutne uvedomit pred vynasanim sudov ;-)
[6] nebude to tym, ze ten vyber je pre 1.0 PR verzie?
Mne zo 6 Extensions nejdu 2 kusky a Firefox mi slubil, ze ma bude informovat, ze boli updatnute. Tak neviem, co saliete.
Koniec koncov, poznate to zlate pravidlo: NESALIEM V PRVYCH SEKUNDACH ZA NOVOU VERZIOU A CHVILOCKU POCKAM na informacie okolo dajmetomu kooperacie s dalsimi programami ;-)
V principe by si totiz mal nainstalovat na cisty pocitac tuto oficialnu verziu a nespoliehat sa na to, ze ti ju updatuje z nejakej predtym insalovanej vyvojovej ;-)
Plati to aj pre [5] - opakujem, vsetok doteraz bola len hra s vyvojovymi verziami - neoficialne vydania, aby si sa mohol pozriet ake to je. To znamena, ze aj bez zaruky funkcnosti po update. Zrejme ste nepochopili rozdiel, medzi jednotlivymi oficialnymi vydaniami verzii nejakeho sw a nejakymi predbeznymi balickami ,ktore sa vydavaju pre zaujemcov o to, co sa v tom deje.
add 2#: a napr. IE je za surova pouzitelnejsi? Operu srovnavat nemuzu neb jsem ji nikdy nemel a nikdy mi to nevadilo, vse co jsem kdy potreboval mi Mozilla dala :)
[9] Rony díky za vysvětlení. Ale musím se trochu ohradit:
v příspěvku jsem zůstal objektivní, pouze jsem napsal, že já z důvodu nekompatibility počkám. A v komentáři snad se už můžu subjektivně projevit.
Ad verze před 1.0: V minulém příspěvku jsem se ptal, proč je masivně podporována PR verze, bylo mi to divné. Tak když teda ten Firefox začnu používat a něco se mi nelíbí, tak je to můj problém, protože používám betu. Tak proč teda bylo tolik křiku?
Jinak rozhodně jsem zastáncem Firefoxu (až na pár věcí) - vždyť jsem mu obětoval nejedno odpoledne nastavováním, abych mohl přejít z MyIE2.
Chtěl jsem ho zkusit už ráno ve škole, ale to ho ještě na czille neměli vystavený. Ale teď už jsem doma a sosám tu tar.gz verzi (stejně je to nespravelivý, že Linuxová verze je dvojnásobně velká:().
Vyzkouším, ale přejdu až ostatní přestanou nadávat na problémy s rozšířeními.
no já nevím, na PR verzi bylo k datu uvolnění víc rozšíření než pro ostrou. Je hezké, že az to nemůže mozilla foundation, ale měli se o to postarat, protože říkejte si co chcete, ale bez rozšíření je to nepoužitelné, ba dokonce bych řekl že méně použitelnější než explorer v defaultní instalaci.
Navíc uživatel není nikde informován o tom, že si má nějaká rozšíření stáhnout (nota bene když to najde, tak to je jen v angličtině, což také 70% uživatelů internetu neovládá). A co je největší odfláknutí - stránky jsou tak strašně přetížený, že mě se podařilo za celý den stáhnout asi 5 pluginů (z toho 3 byly označeny do 1.0 (nikoliv do 1.0PR) a přesto v 1.0 nefungovaly). Jeden byl ale mezi tím updatován.
[14] skus pisat '...ale bez rozsireni je to pre mna nepouzitelne...', to pochopim lahsie ako toto radobyobjektivizovanie.
Ja mam plne pouzitelny prehliadac a nie som teda ziadne orezavatko a necitim sa "bez rozsireni".
Ale budme spravodlivi: Mozilla.org NEMA zrejme dosah na vsetkych tych nadsencov, co za ten rok naplacali tolko Extensions viac menej len tak nad vyvojovou verziou. Nema dosah na pouzivatelov, ktori si instalovali kdejaku extension - a vieme, ze casom vznikali aj rozne extension, ktore si konkurovali riesenim tej istej veci (Mouse Gestures, Allinonegestures...). Ale nebol by som na nich tak prisny, ze cast tych Extension proste este nie je aktualne pripravena, zamyslite sa nad tym, ako by to mali "zorganizovat" aby boli tie extensions ok.
Mozilla.org si viacmenej povedala, ze urobi umelu ciaru a donuti vsetkych vyvojarov aby si svoj kod Extension naozaj otestovali s prvou verziou prehliadaca. A myslim si, ze je to lepsi ako len dobry tah. Spoliehat sa iba na prepisanie cisla verzie moze dopadnut horsie ako len "blbnutim".
Firefox je vonku par hodin a uz sa tie extension updatuju. Kolko dni to potrva? Nie je to uzasne? Nieco nie je hned alebo bude do par dni a uz tu cvirikaju ludia, aka je mozilla.org neschopna, pani ved sa zabrzdite nad tymito slovami, az ma z nich mrazi, aki su vsetci kingovia odrazu. Len si spomente kolko MESIACOV trva inym produktom, ak vobec niekedy, odstranit zavazne chyby a nie len taketo prkotiny ako je zatial neaktualna Extension!
To az tolko potrebujete pracovat s desiatkami extension, ze prestoj vam sposobi uzasne financne ujmy? Ak je to naozaj takto, preco nepremyslate vopred a hrniete sa do updatu? Ked mi ide o prestoje tak snad zvladnem udrzat nervozne prsty a pockam. Preboha ziveho, ked prisiel novy Windows 95, cakal som rok, kym som sa odvazil...
[15] Rony, však já s tebou souhlasím. Napsal jsem, že se do updatu nepoženu (já), protože pro mě je prohlížeč bez te třicítky pluginů nepoužitelný.
Potom jsem se vyjádřil trochu hanlivě nad user-friendly. A moc !mi! user-friendly nepřijde. Doteď jsem měl nejrůznější problémy, třeba se mi z ničeho nic začala objevovat němčina atd. (Snad můžu napsat, že byla beta verze málo user friendly, ne?)
Pokud to bude od 1.0 o hodně lepší, jsem jenom rád. Protože nad pojmy např. "před upgradem smažte stávající profil" mi stávaly vlasy hrůzou.
BTW: Sám jsem chtěl provést čistou instalaci Firefoxu, doufám že naposled.
[16] ano, sme predsa v zhode, mna len trklo, ze clovek, co toto cita si urobi usudok nad niecim, co nema zatial taky vyznam, aby sa museli bez kontextu vyslovit kategoricke sudy.
Mimochodom, ja som to vcera updatol, snazil som sa ale urobit kompletne odmazanie coho sa dalo a nacisto to nainstalovat.
Co sa tyka lokalizacie - robia to prakticky nadsenci, vcera som si skusmo otvoril ten lokalizacny balicek (XPI subor) a pozeral som si tie veci tam - je tam toho naozaj hodne ale obdivujem zasa fakt, ze Mozilla.org pri navrhu mysli na relativne jednoduchu lokalizaciu - v principe ide iba o textove subory, bohuzial cast je v Unicode a cast s entitami, nerozumel som dovod.
Dřív pro mne byly přechody na novou verzi dost utrpením - bylo nutné odmazat profil a všecko znovu nainstalovat, naimportovat nastavení etc. Teď mi to jenom u několika extenzí hlází, že nejsou kompatibilní, ale až budou, samo je to aktualizuje. To chápu a připadá mi to jako dobré řešení, byť musím pár dnů použít "velkou" Mozillu, když si chci prohlédnout http hlavičky. Pro informaci:
Funguje mi (nebo je k dispozici aktualizace):
DOM Inspector *
IEView *
Image Zoom
JavaScriptDebugger *
NukeAnything
Sage *
UserAgentSwitcher
Web Developer *
Adblock **
ColorZilla
Link Toolbar *
FirefoxView
undoclosetab
fireFTP
Dict
Download Statusbar *
keyconfig
Location Navigator
GooglePreview
nejede:
Tabbrowser Preferences
Google Pagerank Status *
PRGooglebar
Autofill
Yahoo! Companion
LiveHTTPHeaders *
WheatherFox
miniT
PrefButtons
* mají moje "must-have"
Celkově mi to připadá dobré skóre a FF bych neměnil ani za, hlavně kvůli funkcím, které se hodí při výboji stránek. Ale nikomu ho nevnucuju.
[18] U mě má Tabbrowser Preferences***, takže až vyjde nová verze, přecházím...
Zdravím.
Ja som prešiel na FF 1.0 včera (deň po oficiálnom vydaní) z verzie 0.9.3. Čo sa týka nejakého zálohovania nastavní či čo tu niekto spomínal, tak to som nerobil nikdy. Jednoducho som odinštaloval starý FF a nainštaloval nový. Ostalo mi všetko po starom, akurát som v nastaveniach musel znova zapnúť vyhľadávanie ak začnem ťukať do klávesnice. Nič sa nestratilo, všetko bolo ako predtým.
Čo sa týka extensions, mal som nainštalované Autohide, Plain Text Links, Web Developer, Adblock, LiveHTTPHeaders, Mouse Gestures a Cute Menus. Po inštalácii stále fungovali Autohide, Plain Text Links a Adblock. Automaticky mi (neviem prečo) z tých ostatných nefungujúcich našiel update iba pre jeden (už si nespomínam ktorý), ostatné som doinštaloval znova ručne. A ide mi fpohode aj LiveHTTPHeaders (ad. príspevok 18). Jediné, čo mi z pôvodných nejde sú Cute Menus, ale to je len kozmetická záležitosť, takže mi to nevadí. :-)
no tak vidím, že FF není zas tak připravený pro masy jako IE, proto stále zůstávám u IE6. A díry? ty má každej sw
Lokalizovaná rozšíření jsou dostupná na stránce http://www.czilla.cz/addons/
No ahoj.
Jako bys říkal, že bezpečné a rychlé auto je jen alternativa pro ty, kteří chtějí po autech víc. V tom se neshodneme. Pro mě FireFox není alternativa, ale především moderní prohlížeč. MSIE neumí průhlednost u PNG, čeká na progresivní JPEG místo, aby je zobrazoval progresívně. Takový prohlížeč raději hned nahradit buď FireFoxem nebo Operou.
Bohužel spousta pluginů nefunguje, ale snad se to brzy změní. Nejvíce mě mrzí absence rozšíření, které zavíralo panely dvojklikem myši. Už jsem ten pohyb nějak dostal do krve a teď jsem zmatený. Nevíte někdo o nějakém funkčním rozšíření, které by to zvládlo?
[24] Řešením je http://piro.sakura.ne.jp/xul/_tabextensions.html
Další příspěvky
- Aktuální příspěvky
- Novější příspěvky
- Seriál o SEO [20. listopadu 2004 9:32]
- Talkback: řešíme chyby s programy Mozilla.org [16. listopadu 2004 18:53]
- Firefox není hrozbou pro IE [12. listopadu 2004 19:15]
- Starší příspěvky
- Interzen 2004 [8. listopadu 2004 21:31]
- Internetové bankovnictví i v Mozille [7. listopadu 2004 12:01]
- Business for youth (B4Y): nulté setkání [6. listopadu 2004 9:22]
- Všechny příspěvky za měsíc listopad 2004


